Tur jag inte äter grönsaker

Dock röker jag inte så mycket heller, men det blir lite då och då...


Grönsaker ökar cancerrisken för rökare

Personer som röker och äter mycket frukt och grönsaker löper ökad risk att drabbas av grovtarmscancer jämfört med rökare som äter lite frukt och grönt. Det visar en omfattande studie som gjorts på en halv miljon människor i tio europeiska länder, däribland Sverige, av nationella hälso- och miljöinstitutet, RIVM, i Holland. Tidigare studier har kunnat fastställa att morötter, äpplen och andra frukter och grönsaker är bra att äta och är förebyggande mot flera cancersjukdomar. Men nu visar en ny studie att rökare inte bör äta så mycket grönsaker.

Totalt har en halv miljon människor fått svar på frågor om deras mat- och rökvanor under drygt åtta års tid och det forskarna kom fram till är att de som inte röker och som äter runt ett halvt kilo grönsaker och frukt varje dag minskar risken att utveckla grovtarmscancer med 20-25 procent jämfört med dem som bara äter en tredjedel så mycket. Men av någon anledning tycks det vara omvänt för de som röker regelbundet. Och enligt Hans Verhagen, ansvarig forskare vid RIVM, är det ännu okänt vad som ligger till grund att rökare som äter mycket frukt och grönsaker löper större risk att få grovtarmscancer.

Gunilla Bolinder, läkare och tobaksforskare vid Karolinska Institutet, ställer sig dock tveksam och frågande till den nya studien.
– Det här blir små myrsteg i jämförelse med den kollosala överrisken rökare ändå har för cancer. För mig leder det bara till slutsatsen att sluta röka är det enda som är vettigt. Grönsaker och frukt ska man fortsätta äta ändå, säger Gunilla Bolinder till Sveriges Radio, Ekot.

 

Källa: netdoktor.se

Glöm inte att lämna ett spår från dej innan du går! INGEN REKLAM!
2009-04-16 @ 09:17:54 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Denna Sanna Kvinna

Hehe ja det var nog så, synd bara att han säker var 25 år äldre :D



Samma fr mig, jag är rökare men äter knappt grönt och frukt tål jag inte :d

2009-04-16 @ 09:23:33
URL: http://sofieb.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag tycker dom larmar dagligen om olika saker man kan få cancer av. Om man ska lyssna på allt det så kan man väl snart inte äta någonting. :oP

Jag älskar frukt och grönsaker men jag röker ite så jag kan väl äta det riskfritt då antar jag?? :o)

2009-04-16 @ 10:04:51
URL: http://creyla.blogg.se/
Postat av: Denna Sanna Kvinna

Haha du är himla rolig, like your humor :D

2009-04-16 @ 10:10:22
URL: http://sofieb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test